در بیکاری ناامیدکننده ای غرق بودم


«در بیکاری ناامیدکننده ای غرق بودم»

این جمله بخشی از نوشته ی خانم فیروزه گلسرخی (داستان نویس) در داستان همشهری، شماره ی نهم است. چون جمله از زبان یک نویسنده ی ایرانی بیان شده، و مشکل دستوری و زبانی هم ندارد، می توان گفت تولید داخلی است و اوریجینال است.

حال اگر جمله ای با همین مضمون به انگلیسی نوشته شده بود و نومترجمی یا مترجمان کم سوادِ بی دقت و بی ملاحظه به زبان فارسی می خواستند آن را به فارسی برگردانند، بی شک چنین جمله ای تحویل ما می دادند:

به طور ناامیدکننده ای در بیکاری غرق بودم.

یا

به طرز ناامیدکننده ای در بیکاری غرق بودم.

داستان 9

4 دیدگاه»

  Translator wrote @

Hi dear and tnx for coming
I linked your blog up and see ya later

  قلیچ خانی محمد رضا wrote @

دوستان سلام-به نظرم جمله ی خانم گلسرخی کاملا بوی ترجمه می ده و متاسفانه زیادند نویسندگانی که من اسمشان را می گذارم «شلخته»و فقط در فکر نوشتن هستند بی اینکه به زبان که وسیله ی انتقال فکر است توجه کنند.مثل این نویسندگان مثل راننده ای است که بدون رسیدگی به ماشین فقط به فکر رانندگی و رسیدن به مقصد است و چنین راننده ای هم «شلخته» به شمار می آید!اینطور نیست؟!
نتیجه این که هر نویسنده ای لزوما عاشق زبان نیست،همانطور که هر راننده ای هم لزوما عاشق ماشینش نیست!
پیروز باشید

  قلیچ خانی محمد رضا wrote @

راستی یادم رفت حال که انتقاد کردم راه حل را هم نشان بدم!من اگر می خواستم این مفهوم را به صورت جمله بنویسم اینطور می نوشتم:بیکار و ناامید بودم.یا:بیکار بودم و هیچ امیدی هم(به آینده)نداشتم.راستی اصلا چطور می شود در بیکاری غرق شد؟؟؟
عزت زیاد!

  سادات wrote @

اگر اين را يك مترجم مي گفت بيچاره اش مي كردند . خوش بحاله نويسندگان


پاسخی بگذارید

